Små söta

fredag 16 december 2011

lucka16


Jag hoppas att alla som stickar har upptäckt Ravelry. Jösses, vilken källa för inspiration och vilken mängd mönster, varav de flesta är gratis. Det som inte finns här klarar man sig säkert bra utan. Först fick jag lite skrämselhicka av alla engelskspråkiga mönster, men det är inte så svårt - egentligen.

Den här mössan fick sin början i bussen på väg till handarbetsmässan i Tammerfors. Jag hade spanat in Jennis fina mössa och på mässan passade jag på att köpa garn som matchade min vinterjacka. Det blev ett senapsgult nystan Heritage från Titityy. Det går under kategorin sockgarn och så mjukt och skönt som det är så skulle jag gärna ha ett par sockor av det här garnet.

Så här med facit i handen hade det räckt med 110 maskor (inte 120 som jag lade upp eftersom 110 såg så lite ut, och dessutom hade jag smalare stickor än i mönstret) och kunde den ha varit några varv kortare. Men jag gillar modellen och den sitter bra på huvudet, till skillnad från många andra mössor.

Mönster: Här (Ravelry länk)
Garn: Cascade Yarns Heritage 100g/400m, 1 nystan
Stickor: 3 och 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar