Små söta

lördag 10 december 2011

lucka 10


Helikopterlejonen från Sampsukka har legat länge i skåpet. Och plötsligt en dag slog det mej, det är ju precis som i Alfons Åberg där han flyger med helikopter och landar i djungeln bland lejonen... Tänkte att vår Alfons Åberg-tokiga dotter säkert skulle uppskatta en lejonklänning.

Jag kunde ha valt ett säkert kort och kört min vanliga Ulla Welinder-tunika, men det kändes lite småtjatigt och jag ville dessutom pröva på nåt nytt mönster. Så det fick bli en tröja från Ottobre som jag förlängde till en klänning. Det syns lite dåligt på bilden men klänningen har rynkning runt halshålet och ärmarna.

Jag testade för första gången att göra rynkningar med formband, men jag vet inte om det är olika kvalitet på dem för Pryms formband kändes väldigt styvt och ostretchigt. Jag har haft för mig att det skulle vara stretchigare.

Men jo, klänningen har varit en favorit och den bästa kommentaren var nog då jag fick frågan om vilket märke den är och var den är köpt. Då känner jag mig lite stolt över att den är hemsydd.

Mönster: Ottobre 4/11
Storlek: 98

3 kommentarer:

  1. Jag kommer inte heller så bra överens med formband. Jag använder mig ofta bara av smalt resårband och en resårkanal. Rynkorna blir inte så jämnt fördelade, men jag tycker ändå att det blir snyggare.

    SvaraRadera
  2. ingeborg: Kanske jag ska testa det till nästa. Men nu har jag ju 10 meter formband som också borde användas...

    OYB: tack :)

    SvaraRadera