Små söta

onsdag 14 december 2011

lucka 14



Lillasyster fick till slut sin höst- och vårhalare (eller overall som det heter på riktigt), men det satt nog hårt åt. Största problemet var mönstret som var helt hopplöst dåligt för min smak. Elsebeth Gynther har många fina 70-tals mönster i sin bok, men halaren var ingen hit. Det kändes som om allt gick fel från början och det om nåt suger sylusten ur vilket projekt som helst.

Men om man bara tittar på långt håll så är den fin. Jag struntar i att dragkedjan kunde ha varit grovare, att fodret borde sys bättre fast på vissa ställen och att huvan hänger sådär fult då den borde stå upp. Och man lär ju sig av sina misstag även om jag har svurit att jag aldrig mer ska sy en halare.

Halaren är sydd av Metsolas klöverfrotté, som är underbart mjuk och velourfodret i luvan är pricken på i:et. Tur att jag har en rejäl bit kvar av klövren. Tänkte faktiskt sy upp en tunika åt mig själv, och tror det ska bli nästa sy-lans projekt.

Storlek: 80
Mönster: Elsebeth Gunther "Börnetöj du selv kan sy 0-4 år"
Tyg: Gul klöver från Lasten Metsola och hjärtvelour från Ikasyr (minns inte tillverkare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar