Små söta

lördag 17 december 2011

lucka 17


Jag fortsätter på mösstemat. Den här gången åt storasyster.

På Facebook finns en finskspråkig grupp för dem som gillar att sy. Ompeluelämää heter den. Den har lite över 400 medlemmar och jag gissar att de flesta är småbarnsmammor mellan 25-35 år. Och om jag trodde att jag köper mycket tyg så bleknar jag jämfört med dom flesta andra. Här pratar vi om s-e-r-i-ö-s-t tygshoppande. Men gruppen är förstås mycket mer än bara tyger. Den är ett suveränt ställe för inspiration, tips och råd. Lite som en virtuell syjunta.

Ta den här mössan till exempel. Nån frågade tips på en bra mössa som täcker öronen och genast dök det upp en länk till Kukikkaat kuosit. Med tydliga bilder och instruktioner var det hur lätt som helst att rita upp mönstret och sy. Hennes blogg återkommer jag gärna till, där fanns bra instruktioner på en massa annat.

Med ett fleecefoder är mössan precis perfekt på 2,5-åring med rätt stort huvud. Hade jag fodrat den med trikå hade den fått vara lite mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar