Små söta

måndag 12 december 2011

lucka 12


Jepp, jag är svag för prickar. Så jag kunde förstås inte låta bli den här stuvbiten från Eurokangas. Och till min glädje räckte den precis till en tunika. Fast i nåt skede tänkte den stranda vid mönsterstadiet... 

Mönstret är taget från Joka tyypin kaavakirja 2, men det jobbiga var att det var ett grundmönster som man skulle utgå ifrån och för att få det till en tunika var jag tvungen att rita om egentligen allt. I och för sig är det ju bra, för då kanske man lär sig lite mönsterkonstruktion på köpet. Men då jag är den otåliga typen som vill att saker och ting ska ske genast så ingår inte tidskrävande mönsterkonstruktion i min värld... 

Men slutresultatet är riktigt lyckat. Speciellt bra gillar jag tunikans övredel, den sitter riktigt bra och tyget är följsamt. Enda floppen var fickorna. Där måste jag ha ritat nåt fel för det stämde inte alls på tyget, så jag beslöt att strunta i fickorna. Lite synd för jag gillar fickor på tunikor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar