Små söta

söndag 11 december 2011

lucka 11


Även om jag egentligen inte kan virka så är det roligt att ibland ta sej an nåt enkelt projekt. Den här skärmmössan var ett sådant. Och med tjockt garn var den dessutom ett snabbvirkat projekt (efter att jag insett hur löst jag ska virka luftmaskorna - verkligen löst). Sånt gillar jag.

Själva mössdelen var enkel, bara runtochruntochrunt, och tillslut lite minskningar. Däremot tyckte jag att skärmen var lite svårare att få snygg trots att jag följde virkbeskrivningen. Jag improviserade lite för att få en, enligt mig, snyggare rundning.

Mönstret hittade jag i Novita-tidningens vinternummer och det var givet att det skulle bli en födelsedagspresent åt lillebror. Storleken är rejäl, så har du litet huvud se till att minska på antalet maskor. För övrigt, ett stort minus till den uppskattade garnåtgången. Enligt mönstret skulle det gå åt 150 gram, dvs 1,5 nystan. Köpte två nystan och det visade sej att ett hade räckt. Fast hade jag satt dit den tillhörande tofsen (vad är det med Novita och tofsar...) skulle det ha gått åt lite mer förstås.

Mönster: Novitas vinternummer
Garn: Novitas Kelo, 1 nystan.
Virknål: Nr 7 till mössan, nr 4 till skärmen

4 kommentarer:

  1. vem är den åt???
    -Pernilla-

    SvaraRadera
  2. lillebror som bor här?? :) eller nån annan lillebror :/
    -Pernilla-

    SvaraRadera
  3. jaa-a, din lillebror :(

    SvaraRadera