Små söta

söndag 4 december 2011

lucka 4


Först gillade jag inte alls Nansos Satukaupunki trikå, men så såg jag tyget uppsytt och ändrade genast åsikt. Och eftersom jag inte tyckte det var ett klockrent barntyg sydde jag gladeligen en tröja åt mig själv. Jag utgick från Ottobres creative workshop 303, men jag undrar hur dom har tänkt då dom ritade mönstret. Jag har förlängt ärmarna med 6-7 cm och fållen med minst 10 cm. Dessutom har jag minskat halshålet rejält, men tycker att det kunde vara ännu mindre. Själva bredden satt ganska bra på mig.

Jag skulle gärna sy mera tröjor åt mig själv, men tycker det är riktigt svårt att göra snygga halskantningar. Har ni nå bra tips? Här är mudden vikt tre gånger och sydd med tvillingnål, och så har jag klippt bort överflödigt tyg.

Mönster: Ottobre creative workshop 303
Storlek. Modifierad 42:a
Tyg: Nansos Satukaupunki. Finns att köpa åtminstone på Myllymuksut och Lasten Metsola.

3 kommentarer:

  1. Jag brukar ofta bara vika halshålsmudden dubbel, aviga mot aviga. Och sy fast den i halshålet räta mot räta. Fattar du hur jag menar? Den blir lite bredare på det sättet och det kan ibland vara helt snyggt men en bredare halskant.

    Tyget gör sig bra som vuxnkläder faktiskt. Och den där färgkombinationen är bara så snygg.

    SvaraRadera
  2. När får man börja beställa kläder av dej??

    SvaraRadera
  3. Sara: jag är en kanonnöjd beställare :)

    SvaraRadera