Små söta

tisdag 6 december 2011

lucka 6


Allra helst syr jag, men några gånger i året har jag stickperioder då symaskinerna får vila. En brukar infalla på sommaren och den andra i november-december.

Det här är mitt första par sockor jag stickat från tårna uppåt. Ett riktigt roligt sätt att sticka som garanterar att sockorna passar perfekt och dessutom ger möjligheten att verkligen sticka upp allt garn. Det finns olika sätt att lägga upp maskor och sticka hälen, men jag har använt mig av detta. Lite knepigt i början att få det rätt, men ge inte upp.

Det enda jag inte riktigt lyckades med var att maska av tillräckligt löst. Jag trodde att jag maskade av löst då jag använde mig av 6:ans stickor, men borde tydligen ha haft ännu grövre stickor. Nu är skaftet onödigt spänt och jag kan inte dra upp sockorna över vaderna.

Mönster: Sockor från tån och uppåt
Stickor: Strumpstickor nr 3,
Garn: Jawoll Magic degrade färg nr 85, 400m/100g, 1 nystan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar