Små söta

lördag 4 december 2010

lucka 4




Kylan kom plötsligt och behovet av en varm luva blev akut. Hade tänkt pröva ut nåt annat mönster men i brist på tid tydde jag mig till samma som jag sydde av tidigare i höstas. Eftersom det blev en fodrad mössa lade jag till lite extra centimetrar så att den säkert skulle passa. Dessutom skippade jag resåren vid ansiktsöppningen och gjorde ansiktshålet lite mindre. Fodret är brun fleece och yttertyget brun interlock med rosa elefanter (som för övrigt var en besvikelse eftersom tyget känns hårt och strävt trots att det är tvättat). Som en liten extra detalj sydde jag en reflexflik upp på huvudet. Den kunde kanske ha varit lite större för att verkligen ha nån funktion, men jag hade ju utseende att tänka på...


Modellen fungerar riktigt bra. Den är tillräckligt lång i nacken för att värma och hållas under halaren. Dessutom ryms en tunn ylleluva under de dagar de är riktigt kallt. Däremot är det lite för mycket luft uppe på bakhjässan, så luvan blir lite påsig.


Och beklagar den taskiga bilden men modellen var synnerligen osamarbetsvillig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar