Små söta

tisdag 14 december 2010

lucka 14





Jag letade länge efter en mjuk och varm halare som Li kan sova i dagtid. Tydligen ska inte stora barn sova i mjuka och varma halare för de enda jag hittade var babymodeller. Så det fick bli en heimlaga i stället.

Halaren är uppbbyggd av tre lager, det yttersta är fleece, sedan kommer ett mellanlager av nån sorts ylleinlägg och på insidan är det velour. Fleecen och mellanlägget sydde jag ihop till yttersta skalet. Kravet var att den ska hålla minst -10 grader och det verkar den göra i kombination med en varm sovpåse. Jag gillar skarpt färgkombinationen med limegrönt och cerise.

Mönstret är från Suuri Käsityölehti och är usprungligen tänkt som en ofordrad fleecehalare. Jag tog storlek 92 för att den säkert skulle räcka hela vintern och som ni ser så finns det rätt mycket växtmån på armar och ben.

Nackdelen med halaren är att den är lite bökig att få på eftersom velouren inte sitter fast i fodret och fleecen annat än i muddarna och dragkedjan. Halaren hade kanske glidit bättre på om jag fodrat den med fodertyg, eller alternativt satt fodertyg på halva arm- och benlängden. Eller så borde det ha varit ännu mera rörelserum, den är ju inte direkt smidig att röra sig i med så många lager tyg. Nåväl, den fyller sin funktion ypperligt eftersom den bara används i liggläge och Li vet precis vilken halare vi pratar om då vi ska sätta på "tutihalaren".

1 kommentar: