Små söta

söndag 31 juli 2011

Min allra första tröja



Någonstans måste man ju börja. Jag är ingen avancerad stickerska och stickar främst mindre projekt i stil med sockor, mössor och sjalar. Men då jag ramlade över den härliga tröjan Hilma kunde jag inte hålla mig (mönstret finns här på engelska). Det var bara en massa räta och aviga maskor, hur svårt kan det vara?

Själva tröjan var mycket enkel att sticka. Det som vållade stora problem var att jag stickar aviga maskor betydligt lösare än räta. Och det syns. Första versionen rev jag upp, böt stickor och trodde att jag hade lyckats bättre tills jag började sticka rät sluten stickning. Då såg jag att mina aviga maskor fortfarande var betydligt lösa än de räta (syns på ryggen). Men jag hade ingen ork och energi att igen riva upp allt så sätter det på "första tröjan"-saldot. Och mina syjuntevänner tröstade mig med att det kanske syns lite mindre efter att jag blötlagt tröjan.

Räknade på skoj ihop ungefär hur många timmar jag lagt ner på tröjan. Kom till 20-25 timmar. Så nä, jag lär nog aldrig sticka på beställning åt nån, ja förutsatt att den inte betalar en rejäl timpeng. Fast för det priset skulle jag nog hellre köpa en tröja där både de aviga och räta maskorna är lika spända.

Tack Malin för de fina bilderna!

Garn: Drops Paris, 10 nystan
Stickor: 5,5:ans rundstickor 80 cm och 5:ans rundstickor 40 cm.

Follow my blog with Bloglovin

4 kommentarer:

  1. Fint! :) Nu ska ja börja "samla krafter" för att påbörja stickprojekt åt mig ;) Har du M/L-storlek?
    Kram,
    Steno

    SvaraRadera
  2. Ett litet tips: sticka de aviga maskorna med 0,5-1mm mindre stickor, så blir slutresultatet jämnare.

    Jag stickar själv igen räta maskorna mycket lösare... och har löst problemet med en lite mera tidskrävande lösning; jag lärde mig att sticka vänsterhänt! Så nu stickar jag för det mesta bara räta maskor, från höger till vänster och från vänster till höger :D

    SvaraRadera
  3. Hejsan, den blev fin din tröja! :) Jag tyckte att jag kände igen bakgrunden! :)
    Jag har länkat hit från min sida, det har du väl inget emot! ;) Eller...

    /Åsa N.

    SvaraRadera
  4. steno: jo, m/l. Och den sitter superbra!

    adelheid: Det var en annan som tipsade om samma sak. Måste pröva så nästa gång. Vänsterhänt är helt klart för avancerat för mig :D. Tittade annars igenom dina mönster och du har många fina mönster. Återkommer säkert!

    Åsa: Länka du på bara :)

    SvaraRadera