Små söta

lördag 16 juli 2011

sommarjacka




Li behövde en sommarjacka och jag visste att jag ville ha en med spetsig luva. Sökte länge efter mönster tills det slog mig att troligen finns nåt i den stilen i Elsebeth Gynters bok. Javisst! Jackan blev ett ihopplock, huva från ett mönster, själva jackan från ett annat och fickorna från eget huvud.

Det gröna hjärttyget är ett loppisfynd, och tydligen ett gammalt Finnlaysontyg. Det bruna fodret är från mammas gamla påslakan, och som jag gillar det! Satte lite resår i huvan för att den skulle hållas bättre på plats och så ansträngde jag mig riktigt hårt för att få snygga muddar i ärmarna. Dom är vändsydda med ett litet överhäng av yttertyget. Svårt att förklara men ni som är intresserade förstår säkert vad jag menar :)

Jackan fick lite onödigt långa ärmar, men jag fick chansa då storasyster vägrade låta mig pröva jackan.

Storlek: 3 år (ca 98)
Mönster: Elsebeth Ghynter "Sy till barnen"

1 kommentar:

  1. Ompa suloinen takki! Tuo vuorikangas on kyllä ihan nappi valinta!

    SvaraRadera