Små söta

fredag 27 november 2009

müsli

Vad är väl en blogg utan recept. Jag har redan i några års tid ätit hemgjord müsli varje morgon. Den är sockerfri, gi-vänlig, hälsosam och allt det där. Och eftersom jag tycker att alla andra också borde göra sin egen müsli så får ni receptet.

1 dl linfrö
2 dl solroskärnor
2 dl hackade nötter
3 dl rågflingor
2 dl vetekli
2 dl vetegroddar
12 torkade aprikoser
3 msk vatten
0,5 dl rapsolja

Blanda ihop alla torrvaror utom torkade frukterna. Blanda vatten och olja, häll över och blanda väl. Häll müslin på en plåt och in i ugnen cirka 10-15 minuter (beroende på ugn) i 200 grader. Rör om lite nu och då så att müslin inte bränns. Då müslin kallnat tillsätt torkade frukter. Klart.

Det var orginalreceptet, men under åren har jag modifierat det en del. De torkade frukterna lämnar jag bort (äckligt!), som nötallergiker blir det inga nötter, veteklin kan bra ersättas med rågkli och har jag inte rågflingor hemma så går det lika bra med havreflingor. Nån gång har jag bytt ut solroskärnor mot pumpafrön och det var också gott. Som ni ser så går det att variera.

Jag brukar göra 1,5 sats och det fyller rätt bra en stor Ikeaglasburk med sånt där silverfärgat lock.

Så i helgen ska ni alla äta en hälsosam och god frukost med bär, naturell yoghurt och hemgjord müsli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar