Små söta

fredag 16 oktober 2009

yrkesskada

Rumba, viceordförande, dubbelt fler, terass... Jag lider av en obotlig yrkesskada. Jag hakar mig ständigt upp på finlandismer och felstavningar, både i tidningar och i radio. En annan skada är att jag sällan behöver se skribentens namn i Vasabladet för att veta vem som skrivit grejen eller som layoutat sidan. Skrivsättet och meningsuppbyggnaden brukar avslöja skribenten, sättet att bygga upp sidan avslöjar redigeraren. Det hade varit lite häftigare med nån annan sorts arbetsskada, som att kunna diagnostisera sjukdomar eller kunna tapetsera i sömnen, typ.

Oj ja, rumba är en dans, inget annat. Vice ordförande ska särskrivas, dubbelt fler ska heta dubbelt så många och terrass stavas med två r... Och sen må Mikael Reuter säga vad han vill men jag kommer aldrig att kunna säga spendera tid, hur accepterat det än må vara idag. Det heter tillbringa tid och spendera pengar.

Sorry, det var veckans nördinlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar