Små söta

torsdag 3 december 2009

ballongkjol



Nu är helgens julfestoutfit räddad. Ballongkjolen lyckades! Och jag blev skitnöjd med den. Det fanns alla förutsättningar för att skulle gå helt galet. Förutom att det var första gången jag sydde en ballongkjol så var det första gången jag sydde den här typens veck, sydde i fodertyg, sydde i taft, sydde med osynlig dragkedja och vändsydde. Mycket nytt med andra ord. Men tack vare lite syböcker och sybloggar så gick det riktigt bra.

Enda bakslaget kom på slutrakan då jag skulle vändsy hela härligheten. Tänkte fel och kjolen gick inte att vända rätt.

Mönstret kommer från Ottobre women 5/2009. Kostnader? Tja, kring 30 euro. Taften var rätt billig (6,90/m), men visste inte att fodertyg är så dyrt (11,90/m). Kan man använda nåt billigare som foder?

2 kommentarer:

  1. Vad du är produktiv! Själv köpte jag billig satin (3,90 €/meter på Eurokangas) igår, som fodertyg till julfestklänningen som måste bli klar ikväll. Snygg kjol förresten!

    SvaraRadera
  2. tack för tipset, det blir definitivt billig satin nästa gång. Känns lite dumt att betala mer för något som inte syns.

    SvaraRadera