Små söta

söndag 18 september 2011

stjärnor åt en stjärna


Lillasysters Me&i-sparkbyxor börjar vara för små och till min besvikelse hade dom plockat bort dem ur den nyaste kollektionen. Så i stället för köpisbyxor fick det bli ett par hemsydda. Jag struntade i att försöka rita av orginalet, i stället grävde jag fram 70-tals favoriten Gynther. Och visst hade hon ett par i sin bok. Jag ritade av enligt mönster men fick ta in rejält då jag sydde ihop. Men så är ju lillasyster en smalis. Livslängden förlängde jag med rejäla muddar.

Jag velade länge med färgvalet av muddar. Brunt var min första tanke men den bruna jag har var betydligt mörkade än tyget. Turkost hade varit ett alternativ, men jag eftersom de vita stjärnorna av nån anledning drar lite mot rosa fick det bli en mörkrosa, eller heter det månne cerise. Och visst passar det bra.

Av nån anledning finns det förvånansvärt lite rosa i flickornas garderober. Det började nog som en liten proteströrelse mot alla könsstereotypa kläder. Och sen har det bruna, turkosa, gröna och gula bara vällt in. Kanske jag ska utmana mig själv och i nästa tygbeställning klicka hem lite rosa...

Storlek: 74
Mönster: Sparkbyxor ur Elsebeth Gynthers bok "Sy till barnen 0-4 år"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar