Små söta

tisdag 16 augusti 2011

varmt och mysigt


Jag har lätt för att bli kär i olika hantverk. Som den här. Bläddrade i Novitas vårnummer och föll genast pladask. Det var kärlek vid första ögonkastet. Och då hjälpte inte annat än att köpa tidningen och fyra nystan Novitas Puro. Halsduken är stickad med patentstickning, något som var alldeles nytt för mig. Kanten är virkad och efter en lång virkpaus var det riktigt uppfriskande med lite stolpar och luftmaskor. Den ursprungliga modellen hade inte virkade kanter i ändorna, men jag tyckte halsduken kändes lite stympad utan den.

Noterade också ett litet fel i mönstret. Det står att man ska maska av då halsduken är 160 cm lång eller då det andra nystanet håller på att ta slut. Det ska nog stå tre nystan.

Enda lilla minuset är att jag hade gärna sett lite mera rött i färgrapporten.

Mönster: Från Novitas vårnummer 2011
Garn: Novita Puro, "kukkaniitty", 4 nystan
Stickor: 5

2 kommentarer:

  1. Hej! Har kikat lite på din blogg, fina grejer du sytt! Jag är lite kär i Liandlos rödluvan tyg och skulle gärna vilja ha två klänningar av det till flickorna... Vill du ställa upp och sy för en slant?:) Får du tag på mer tyg? Hoppas ni har det bra! Hälsningar Maria (Jussis :) )

    SvaraRadera
  2. hej Maria! Kul att du brukar titta in. Rödluvan var stor favorit bland många så tyvärr är det slut, också hos Liandlo. Men jag kan nog tänka mig att sy två klänningar om du hittar nåt annat tyg som faller dig i smaken. Syjuntan ska så småningom beställa tyger från Liandlo så du kan ju kolla där om du hittar nåt du gillar. Vi brukar också rätt ofta beställa från Ikasyr. Du kan ju höra av dej på min mail heidi.eriksson(snabel-a)vasabladet.fi om du fortfarande är intresserad.

    SvaraRadera