Små söta

tisdag 30 mars 2010

os-mössan

Så här blev min variant av svenskarnas os-mössa. Inte det minsta lik, varken garnet eller tillvägagångssättet. Men det är därifrån inspirationen kom. Mössan höll på att kosta mig alla mina nerver. Jag har virkat, rivit upp, virkat på nytt, rivit upp igen. Den första varianten var blå-vit randig, inget fel på det men jag hade nog missat lite i hur man virkar halvstolpar. Mössan var bara som en stel tub. Den slutliga versionen är virkad med 88 maskor med 4:ans virknål, vilket visade sig vara lite för stort så jag fick sticka lite muddstickning som avslutning. Men egentligen blev det bara snyggt, så vi säger att det var meningen. Som en liten finish virkade jag en blomma med en metallknapp i mitten.

Mössan är virkad av Novitas ekobomull, ett riktigt skönt garn. Nu skulle jag behöva nåt nytt att virka. Har visserligen typ 150 mormorsrutor kvar att virka, men jag känner inte riktigt för det just nu...

ps. Jag är inte så där sur på riktigt, det är bara svårt att fota sig själv och samtidigt vara snygg.

4 kommentarer:

  1. Snygg! Jag blev också helt såld på OS-mössan, men inte färgerna...

    SvaraRadera
  2. Verklig fin blev den!
    Glad påsk!

    SvaraRadera
  3. alltså jag menade Sveriges färger, inte dina...

    SvaraRadera
  4. Alltså man skulle ju aldrig i världen kunna tro att du ännu i höstas inte kunde virka! Eller är det verkligen sådär lätt?! När får jag ihopsamlat tillräckligt med mod för att försöka?

    SvaraRadera